Arbejdet med en fælles identitet har blandt andet det formål at skabe en positiv spiral og dermed en positiv selvforstærkende proces der bygger på succesoplevelser.Hvis der ikke er en fælles identitet kan det føre til en negativ fortælling om din skole, din uddannelsesinstitution, din arbejdsplads eller andre organisationer, som du føler dig en del af.
Formål:
Der er to primære formål med at arbejde med fælles identitet:
- Når vi kender os selv er det også lettere for andre at kende os. Dermed er det med til at løse konflikter, mindske misforståelser, mindske ressourceforbrug etc.
- Når vi kender os selv ved vi hvad vi skal og hvad vi ikke skal.
- Vi ved, hvad vi skal fokusere på og hvad vi ikke skal fokusere på.
- Vi ved hvordan vi skal prioritere vores ressourcer etc.
- Vi har en solidt forankret opbakning og argumentation både internt og eksternt og
- Vi har sikret os i forhold til de eksterne relationer, der støtter os i netop disse prioriteringer.
- Man kan se det som et stærkt kollektivt selvværd og dermed også en fælles organisatorisk selvtillid.
- En stærk fælles selvopfattelse er fundamentet for et stærkt eksternt image.
- I kan ikke vedligeholde et ”tilkøbt” eksternt image særlig længe ad gangen, hvis det ikke kommer indefra.
- Det stærkeste fundament for et stærkt image er en ærlig selvopfattelse, der er i balance med det ønskede image.
- Det er ikke kun en selvopfattelse, men en identitet, som praktiseres og vedligeholdes internt på sigt.
- Så holder et image også på sigt.
Forudsætningerne for at kunne bygge en stærk selvopfattelse, en solid identitet og et holdbart og stærkt image er, at det er forankret i hele organisationen såvel vertikalt som, horisontalt. Det inkluderer alle niveauer. Jo bredere og dybere forankring, jo mere holdbart og u-nedbrydeligt er det.
Forud for en sådan kultur- og identitetsproces ligger ofte et analysearbejde, som skal skabe et vitalt vidensgrundlag om eksisterende selvopfattelser, subkulturer, eksisterende kollektive identiteter, organisatoriske udfordringer ift. implementering, forankring etc.