Børn og gud

Hvad børn siger om religion og om gud.

 

  • Det er typisk Gud at være god.  – Jenny 6 år boern-og-gud
  • Gud kommer egentlig fra Gudhjem. – Lars Henrik 5 år
  • Gud er en blød mand. Han er næsten gennemsigtig. – Kate 6 år
  • Det er Gud der ejer Solen. Han slår den fra om natten for at spare på strømmen. – Nicole 5 år
  • Guds mor hedder Gudmor. Hun er mor til alle hans børnebørn: Moses, Jesus og Julemanden.- Henrik 7 år

 

  • At være engel er typisk kvindearbejde. – Anna 9 år
  • I Paradiset bruger de nogle grønne duske i stedet for underbukser. – Therese 7 år
  • Jeg tror, det var en, der hed Mogens, som lavede de ti bud. – Marianne 7 år
  • Jesus gik bare forbi et kors, og så blev han pludselig slået med en kæp og naglet fast imod sin vilje. Så korsede han sig. – Halvor 6 år
  • Nogle kastede sten på hans grav. Derfor stod Jesus op og blev jøde. Og så blev der stor opstandelse. – Sofie 9 år

 

  • Præsten klæder sig ofte i Adams pragt. Han læser fra Bibelen og synger ære være Gud i øjet. – Jenny Kristine 9 år
  • En discipel er en slags æsel. – Rune 6 år
  • Jeg har spist en discipel engang, men den smagte ikke særlig godt. – Sophie 7 år
  • Menigheden er dem, der holder med præsten. – Mie 8 år
  • Hvis man lægger sig på knæ oppe ved hegnet ind til præsten, får man hundekiks. – Frida 6 år

 

  • De børn, der skal døbes, skal have en lang kjole på, selv om de er drenge. De er for små til at grine af det. – Johnny 5 år
  • Præster skal bl.a. være med til fødsel og dåb og konspiration og begravelse. – Christoffer 8 år
  • Hvis man ikke vil være gift længere, fordi manden måske var dummere end man troede, så kan man skilles som venner. – Silje Marie 7 år
  • Og der findes to slags engle: Almindelige engle og skytsengle. Skytsengle er skudt ud af kanoner. Dem er der lidt mere fart på. Og så er de ofte lidt mere stive i håret. – Anne Sophie 6 år
  • I Danmark er det hvedebrødsdage hver dag med wienerbrød til morgenmad. – Morten 7 år

 

  • Jeg har en hund som tror på Gud. – Ida 5 år
  • En dame, jeg kender, er så kristen, at det hedder religiøs. Hun er lige så from som en kat.- Anne Grethe 8 år
  • Reeza tror ikke på Gud, han tror på Allan. – Kate 6 år
  • Når klokken er 12 vender alle sig mod Mekka og bider i kvasterne på tæppet. – Raymond 7 år
  • Når nogen dør, bliver de lagt ned i jorden, og så siger præsten: Af jord er du kommet og der skal du blive. Så tømmer han en spand jord i hovedet på dig. – Hans Petter 9 år

 

  • Man kan blive frelst eller totalfrelst; det kommer an på hvad man gider. – Ingrid Marie 8 år
  • Bibelen består for eksempel af De fem Musebøger og Marius evangelium. (Jonas 8 år)