Sociale medier

Sociale medier er medier for social interaktion, hvilket vil sige at der er et socialt sammenspil online. Det er altså kommunikation der går begge veje. Dette gøres ved at bruge lette og stærkt tilgængelige kommunikative teknikker. Sociale medier kan også siges at være brugen af webbaserede og mobile teknologier der gør kommunikation til en interaktiv dialog. Det kan være gennem en blog og kommentarer til disse. Det vil altså sige at sociale medier er kommunikation mellem medie og bruger.

Andreas Kaplan og Michael Haenlein definerer sociale medier som ”en gruppe af internet baserede applikationer som er bygget på de ideologiske og teknologiske grundlag for web 2.0, hvilket muliggør skabelsen og udvekslingen af brugergeneret indhold”. En rød tråd der går igen i alle definitioner af sociale medier er en blanding af teknologi og social interaktion for en sammenskabelse af nyttige informationer for brugeren. Sociale medier skal være nemme at generer rundt i og det skal også være nemt at skabe en dialog.

Hvad finder du her?

Links

Social Media Revolution 3 2011 by Erik Qualman, Socialnomics,  (http://www.socialnomics.net). Social media platforms like Facebook, YouTube, and Twitter are fundamentally changing the way businesses and consumers behave, connecting hundreds of millions of people to each other via instant communication. This is a massive socio-economic shift that is fundamentally changing the way consumers and companies communicate and interact with each other. Varighed ca. 4 min.

 

Intro til kapitlet “Social Media Marketing” fra bogen E-pusher, der hjælper e-købmænd med at tjene flere penge i deres webshop, skrevet af Martin Thorborg. Varighed ca. 5 min.

Har du forslag til indlæg, artikler, videoklip eller andet, så kontakt os på info@haengoddag.dk